Tijd om te backpacken! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jasmijn Kramer - WaarBenJij.nu Tijd om te backpacken! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jasmijn Kramer - WaarBenJij.nu

Tijd om te backpacken!

Door: Jasmijn

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

25 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Auckland

Op 21 december kon het feest beginnen; na 5 maanden stage gelopen te hebben kon ik 5 weken lang backpacken! Met toch wel een beetje pijn in mijn hart verliet ik Auckland wat ik verruilde voor de Bay of Islands, het noordelijkste puntje van het Noordereiland om kerst op het strand te vieren. Ik ging naar Paihia, een klein badplaatsje met prachtige stranden en eilanden in de omgeving. Vanuit Paihia ben ik naar Cape Reinga gegaan, het meest noordelijke puntje van Nieuw Zeeland waar twee oceanen bij elkaar komen. Een enorm mooie plek! Op weg naar Cape Reinga nog heb ik ook nog eventjes suicide hill (sanddune) gepakt met mijn sandboard. Gelukkig overleefd. :) Ook kwam kerstmis er al snel aan. Het was heel gek om dit zonder familie te vieren, maar toch was het speciaal om lekker op het strand te liggen en als kerstdiner te bbq'en!

Na vijf dagen in Paihia verbleven te hebben ben ik nog eventjes terug naar Auckland gegaan, om de volgende dag een vlucht te nemen naar Wellington. Aan het begin viel deze stad me een beetje tegen, maar dat werd al gauw goed gemaakt toen we leuke straatjes tegen kwamen. Toch was ik blij dat we de dag erna met de ferry naar het Zuidereiland vertrokken.

De eerste stop of het Zuidereiland was Nelson. Dit is een klein plaatsje aan zee. Hier kwam ik Boaz (mijn huisgenootje in Auckland) weer tegen, waarmee ik een kayak- en looptocht door Abel Tasman heb gemaakt. Een supermooie tocht waarbij we dicht langs de prachtige kust kayakten en heel veel zeehonden en zeeleeuwen gezien hebben. Een paar dagen later gingen we naar Kaiteriteri, wat nog iets verder in Abel Tasman National Park ligt, om New Year te vieren. Ook dit werd weer gevierd op, jawel, the beach! We zijn knallend het nieuwe jaar ingegaan met groots vuurwerk.

Na een vroege (en warme) nieuwjaarsduik gedaan te hebben, vertrok op 1 januari onze bus alweer naar de volgende stop. Dit was Westport. Opnieuw een dorpje aan de zee, waar we een prachtige hike langs de kliffen van de kust hebben gemaakt (Cape Foulwind).

Na deze stop gingen we naar the middle of nowhere, Lake Mahinapua. Hoe kan je een toffe avond/nacht hebben zonder dat er iets van een bar in de buurt is? Organiseer een themafeest! Ons thema was 'Bad Taste', waarbij iedereen er ultiem lelijk uit moest zien. Was een erg leuk feest! Na een nacht besloten we toch maar om weer te vertrekken uit Lake Mahinapua om het te verruilen voor Franz Josef. Op weg naaf Franz Josef hebben we de Pancake Rocks bezocht, prachtige rotsformaties aan de zee.

Franz Josef is een dorpje naast de welbekende Franz Josef en Fox Glaciers. Ik wilde dan ook heel graag een glacier walk doen. Het enige probleem is dat het er zo'n 300 van de 365 dagen per jaar regent, dus helaas kon dit niet doorgaan. In plaats hiervan ben ik door de vallei van de gletsjer gaan lopen, om toch nog wat van de gletsjer te zien. Daarnaast had ik me ingeschreven voor een skydive, maar ook hier had ik de hoop een beetje voor opgegeven, en ook deze werd gecancelled. Maar wonder boven wonder ging hij de volgende ochtend door! Wat een geweldige ervaring was dit! Uit een vliegtuig springen van 16.5000 feet (5km), dat is toch niet iets wat ik iedere dag doe. En dan ook nog een prachtig uitzicht op Fox Glacier en de Tasman Sea, wat benoemd is tot de tweede mooiste skydive ter wereld! Echt geweldig dat ik dit mocht meemaken! Een ervaring om nooit te vergeten.

Nog vol adrenaline van de skydive vertrok onze bus naar Lake Matheson, 's werelds meest gefotografeerde meer. Dit meer geeft namelijk een perfecte reflectie, wat echt heel betoverend was! Die zelfde dag reden we Haast Pass over, een bergpas door de bergen. Het gave was dat de omgeving immens veranderd wanneer je de pas over bent. Van regenwoudachtig ging het in een mum van tijd naar kale berglandschappen. Prachtig!

Daarna kwamen we aan in Wanaka, een dorpje midden in de bergen. Hier heb ik Roys Peak beklommen, wat was dit een heftige hike! Eenmaal op de top was dit het allemaal waard; we werden beloond met het mooiste uitzicht wat ik ooit gezien heb!

In Queenstown (the next stop) ging ik mijn klasgenootje van uni opzoeken, Luuk! Enorm leuk om hem weer even te zien na een half jaar! Samen met Luuk en zijn zus, Lois, heb ik de Routeburn Track gelopen. Een hike van twee dagen in de middle of nowhere, door prachtige valleien en berglandschappen. We hebben hierbij overnacht op een camping. In een tweepersoonstent met z'n drieën bleek achteraf niet zo'n goed idee te zijn, dus het was een korte nacht. We waren dus weer vroeg uit de veren om terug te lopen naar de auto om onze trip te vervolgen naar Milford Sound! Eenmaal op weg naar Milford Sound werden we gestopt op de weg. Helaas konden we niet doorrijden vanwege een bosbrand op een berg naast de weg. Dit betekent hier in Nieuw Zeeland dat je letterlijk vast zit in een dorpje, er was namelijk maar een weg die we konden nemen naar Milford Sound. Na 5 uur duimen dat de weg weer open zou gaan konden we onze reis eindelijk vervolgen.

Omdat het al laat was, konden we vanwege het donker worden niet ver in Milford Sound rijden. Daarom besloten we in de auto te slapen op een parkeerplaats naast een weg. Enorm illegaal! Gelukkig werden we weer vroeg wakker door het licht en zijn we er dus goed vanaf gekomen. We kwamen aan bij Milford Sound; een prachtig fjord met duizenden watervallen. Hier hebben we een cruise gedaan door het fjordlandschap heen. Ik snap heel goed waarom dit het achtste wereldwonder wordt genoemd, het is echt heel mooi.

Na Queenstown werd het tijd om mijn familie op te zoeken in Arrowtown. Dit is een plaatsje wat, net als Queenstown en Wanaka, midden in de bergen ligt. Hier heb ik gemountainbiked, gehiked en zelfs een jetboat tripje over de Shotover River gemaakt! Hierbij vaar je met een jetboat met veel bochten keihard over een rivier heen. Wat een geluk dat mijn familie een eigen jetboat had! Ook heeft mijn oom me meegenomen naar Dunedin, waar we een roadtrip gedaan hebben, de Albatross Colony en de University of Otago bezocht hebben.

Na drie dagen was het alweer tijd om mijn familie voor een paar dagen te verlaten en het in te ruilen voor Tekapo. Op weg naaf deze plek hebben we Lake Pukaki bezocht, een felblauw meer met uitzichg op Mount Cook! Een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb, mede dankzij het heldere weer. We hebben 's avonds gewacht tot het donker werd, zodat we de miljoenen sterren bij Lake Tekapo konden bewonderen.

De laatste plek waar ik naartoe ging was Christchurch. Voor het eerst tijdens mijn reis in Nieuw Zeeland was ik een beetje geschrokken. Er zijn nog zo veel kenmerken van de aardbeving van 2011. Zo zijn er heel veel parkeerplaatsen waar eerst gebouwen stonden, zijn veel gebouwen nog verwoest en is het stadscentrum eigenlijk helemaal weg. Heftig om te zien. Ik heb hier afgesproken met een kiwi vriend en die heeft me Christchurch laten zien, wat erg leuk was! Zo heb ik de Re Start container mall bezocht, wat allemaal winkeltjes in containers zijn, en ben ik naar Quake City geweest om meer te weten te komen over de aardbeving. Erg indrukwekkend!

Na deze trip rond het zuidereiland heb ik besloten om nog even naar mijn familie te gaan, om vervolgens weer vanaf Queenstown terug naar huis te vliegen. Het wordt een enorm lange reis (36 uur) naar huis, maar gelukkig heb ik veel mooie ervaringen om op terug te kijken.

New Zealand en iedereen die ik heb ontmoet, bedankt voor de geweldige tijd en iedereen Nederland, I see you soon!

• 25 Januari 2017 - 12:02

Bep Hasselt:

Wat leuk dat verslag. Wij ( Bert en ik) hebben die reis 15 jaar geleden gemaakt, dus zag ik alles weer opnieuw .Bedankt.

• 25 Januari 2017 - 12:41

Yvonne De Jongh :

Hallo Jasmijn,

Wat leuk dat je een reisverslag geschreven hebt en ook alles leuk beschreven, super ervaring.

Sterkte met wennen aan het koude en vlakke Nederland.

Groetjes Yvonne (moeder Luuk en Lois)